"כוריאוגרפיה של אנשים וחלומות". מאת אחינועם סלע

מאחורי להקת המחול ורטיגו עומדת תפיסת עולם הכוללת ערכים של סביבה, אמנות ועשייה חברתית. בשבוע הבא הם יציינו 30 שנה להיווסדה של הלהקה בהופעות, סדנאות וכיתות אמן במרכז סוזן דלל

30 שנה חלפו מאז שעדי שעל ונעה ורטהיים, זוג צעיר בתחילת דרכו, על הבמה ובחיים, יצרו יחד את הדואט "ורטיגו", בהשראת חוויותיו של עדי מקורס טיס. הם לא ידעו אז שאותה יצירה תהפוך לשמה של אחת מלהקות המחול המצליחות בארץ ושל כפר אקולוגי ראשון מסוגו בקיבוץ נתיב הל"ה ושהם עתידים להקים משפחה יחד.

"ורטיגו" כבר מזמן אינו רק השם של להקת המחול, אלא מדובר בתפיסת חיים שלמה שבאה לידי ביטוי בכפר שהקימו ארבעת המשפחות של האחיות ורטהיים בעמק האלה, כפר המושתת על אמנות, אקולוגיה, עשייה חברתית וחיים קהילתיים (כולל חגים שפתוחים לציבור הרחב). הערכים- אמנות, חברה וסביבה- הם גם אלו שיעמדו במרכז חגיגות השלושים להיווסדה של הלהקה שיתקיימו בין ה-15 ל-17 ביוני, ט"ז- י"ח סיון במרכז סוזן דלל. כל יום יוקדש לאחד הערכים: סביבה– עם המופע המיתולוגי "לידת פניקס" שיתקיים תחת כיפת השמיים עם רקדנים ותיקים וצעירים. אמנות– עם המופע המרהיב- "פרדס" שנוצר בתקופת הקורונה ועוסק בתנועה של התכנסות וכיול. המופע קיבל בין היתר את שמו בהשראת הסיפור התלמודי- "ארבעה נכנסו לפרדס". חברה– "כח האיזון", מופע עוצמתי שאי אפשר להישאר אדישים אליו, המשלב רקדנים עם מוגבלויות שונות, בניהולם של חי כהן וטלי ורטהיים אגריוניק. בנוסף למופע יתקיים פאנל בנושא- "נקודות מבט מגוונות על מחול ומוגבלות" וסדנה של מחול משולב.

בנוסף לאירועים אלו תערוכת הוידאו ארט המצליחה "ליבה" שהביאה מבקרים רבים למערת הפעמון בגן הלאומי בית גוברין בקיץ שעבר, חוזרת שוב השנה. התערוכה כוללת קטעי וידאו מהמופעים השונים של ורטיגו שמוקרנים אל תוך קירות האבן והפינות הנסתרות של המערה, כשהרוח והחומר מתמזגים יחד, כמו ביצירות עצמן.

מופעי המחול של ורטיגו שוזרים לתוכם מוטיבים ששואבים השראה מעולמות הרוח, לעתים קרובות גם מהעולם היהודי- הקבלי, בתוכו צמחו ארבעת האחיות ורטהיים שגדלו בנתניה בבית דתי לאומי. היצירות חוקרות את נקודות המפגש בין הגשמי לרוחני יחד עם קטבים נוספים שמתקיימים בזו זמנית במציאות בה אנו חיים ובנפש פנימה (משך וקיטוע, אי ודאות וידיעה, סדר ואי סדר וכן הלאה). פעמים רבות היצירות כוללות תנועות רפיטטיביות שמזכירות במידה רבה אלמנטים טקסיים.

דבר נוסף שמאפיין ומייחד את היצירות של ורטיגו הוא החיבור למחזוריות, לזמן ולטבע. נעה ורטהיים, הכוריאוגרפית של הלהקה, יחד עם אחותה רנה ורטהיים- חוקרות מושגים מעולם הטבע והמדע ומחפשות את האופן בו הם מהדהדים מהמקרו אל המיקרו. כל יצירה שלהן היא תוצאה של מחקר הכולל שאלות פילוסופיות, פיזיקליות, רוחניות ואסתטיות והאופן בו הן באות לידי ביטוי בתנועה שנובעת מהגוף ומהתודעה.