חיבוק כטראנס מאת לינה גונצ'בסקי

להקת המחול “ורטיגו” הציגה בבכורה את הבלט KUMA במרכז סוזן דלל בתל אביב. אציין שהפקות “ורטיגו” תמיד מעוררות מחשבה, הן מדיטטיביות ומשרות טראנס. הסוגסטיה זולגת אל הקהל, והכוריאוגרפיה הפלסטית פועלת כמו היפנוזה.

ניסתה נועה ורטהיים להעביר את תחושת החיבוק. לכן ירדו הרקדנים מהבמה אל הקהל והתחבקו עם כולם בתורם. לרגע חשבתי: האם ייתכן שלנגד עיניי הפכה תיאוריית שש דרגות של הפרדה לתיאוריית ששת החיבוקים?

התודעה שלי, שסירבה בתוקף להיכנס לטראנס – אף שהמוזיקה שנוגנה על הבמה תרמה לכך מאוד – זיהתה הדים ל“פולחן האביב” במעגלים, בהרמת הידיים לשמיים, ובמיוחד בסולו של הנבחרת. (אגב, ראוי לציין שרקדני “ורטיגו” הם אנשים בעלי שליטה מופלאה ברגליים ובעלי גוף מרשים.) חצי אחר של מוחי התעקש דווקא על ההפך – שמה שאני רואה הוא מחול הודי מסוג בהרטנאטיאם, ובכלל הייתה בו תחושה של משהו קרישנאי.

המוזיקאים בניצוחו של איתמר דוארי (שאהבתי במיוחד את הבסיסט), עברו בעדינות מפסיכדליה לאלקטרוניקה; האלקטרוניקה כבר סיפרה סיפור אחר, אבל החלק הראשון של היצירה – המדיטטיבי – היה כמו נשימה של עולם עתיק, ולא אחשוש לומר זאת. כאן החיבוק לא היה רק תנועה, אלא גם ויברציה קולית – הצלילים הללו הדהדו מקצבים עתיקים, הדים של מנטרות הודיות ומשהו בלתי מוגדר שהזכיר את הפעימות של “פולחן האביב.”

אפשר להזכיר שחיבוק הוא גם תנועה, ושורשיו נעוצים בזמנים פרהיסטוריים, כאשר מגע לא היה מחווה של נחמה אלא מעשה של קסם קדום. בבלט-מדיטציה KUMA תנועה זו מתעוררת לחיים והופכת למנטרה מחולית, לסחרור של דרווישים, לשיבה אינסופית למרכז שאינו קיים.

כמו ב“פולחן האביב” של סטרווינסקי, החיבוק הופך כאן לטקס, להקרבה של כאוס למען הרמוניה. כל תנועה אינה רק ריקוד, אלא קריאת תיגר על הזמן, ניסיון לאחד את חלקי העולם המפורדים לכדי שלם. המחולות ההודיים מוסיפים לתהליך מימד רוחני: הרקדנים, כשהם אוחזים זה בזה בכתפיים, מחבקים לא רק זה את זה, אלא גם את המרחב הבלתי נראה שבו מתקיים משהו שהוא מעבר לאדם.

מובן מאליו שהצופה, ששקע בטראנס, הפך לחלק מהטקס. והוא כבר חשב שחיבוק אינו בהכרח דורש מגע פיזי – הוא מתרחש במקום עמוק יותר, במרכז המעגל המשותף הזה. התנועה חיברה זמנים, תרבויות וגופים – כמו סחרור דרווישי או תפילה הודית, היא נגעה לא רק בכל מי שצפה בה, אלא גם במה שמעבר. אולי זו משמעותו של חיבוק: תזכורת לכך שבעולם מפולג תמיד אפשר למצוא רגע של אחדות, גם אם הוא חולף כמו עצם קיומה של האמנות בממד שלנו.

בריקוד הזה החיבוק הופך לשפה המובנת לכל גוף, אך לא תמיד לתודעה. הוא מסתחרר, מתפרק, נאסף מחדש, כמו משפט המושר בשפה עתיקה. הריקודים ההודיים מביאים איתם תחושה של מחזוריות החיים, שבה החיבוק אינו רק אקט של אהבה, אלא גם מדיטציה, צלילה לזרם הקיום. חיבוק כתנועה, כמוזיקה וכריקוד בתנועה אחת, ארצי וקדוש גם יחד, מעגל בלתי נראה של השתתפות, אקורד הרמוני בפרטיטורה של קשרי אנוש. אולי החיבוק בבלט הזה אינו רק מחווה, אלא ניסיון להשיב את הקשר לזמן המיתי, שבו גוף ונפש היו אחד. החיבוק הוא כמו ניסיון לאחוז בצל של אור, כמו באורפאוס ואורידיצ’ה, חיבוק כמאבק וכטקס, כמטפורה למחזור החיים – מבריאה לפירוק, מסחרור דרווישי לפאוזה שבה נולד משהו חדש.

בטהובן אמנם לא היה כאן, וגם לא ההמנון האירופי, אך המילים “התחבקו, מיליונים, התאחדו באושר אחד” הדהדו בשולי התודעה, ללא ספק.

בשמחה הזו, שהקהל חש דרכה קתרזיס, התאחדו כולם והריעו ל”ורטיגו” במחיאות כפיים סוערות.

 

פורסם  ב – "Culbyt"-  "Культура бытия"

30 לדצמבר 2024
קישור כאן

 

"״קוּמָא״ להקת המחול ורטיגו" מאת ענת זכריה

לא פשוט לשנות את מצב הרוח. מצב הרוח לא טוב – ולא רק בשל איזה דכדוך מהמצב או שפיפות קומה קיומית. מצבה של הרוח, של ענייני הרוח בתרבות, מצבו של הרוחני באמנות – בנסיגה. ״קומא״, יצירתן החדשה של האחיות נעה ורטהיים ורנה ורטהיים קורן ללהקת המחול ורטיגו, מבקשת לעורר את הרוחני. יחד עם ארבעה מוזיקאים המלווים את תשעת רקדני הלהקה בנגינה חיה על הבמה בניהולו של איתמר דוארי, נערך טקס ללא נוכחות מכנסת, ללא דמות אל, בסגנון מאגיה עממית, שמנסה להתמודד עם הנעלם.

והרקדנים ישובים בחצי גורן מקלות במבוק ארוכים תלויים מעל ראשיהם כשרקדן הנושא סלסלה על כתפו מפזר עלי כותרת צהובים עשויים בד, יוצר מעגל פנימי שלאט לאט הולך ונסגר. הצבע הטעון מפיק מיד עצב ועדינות. וכמו תמיד אצל ורטהיים יש איזו נינוחות הרמונית גם כשהתנועה מסתעפת, מתפצלת לקבוצות, משחקת בתזמונים עוקבים, בחילופים, במשחקי קומפוזיציה וביחסים בין הרקדנים. כולם גוף וצלם. ויש גם ניסיון יפה ונבון לבחון את המונח הקולוסאלי "נפילה" מבחינת היקף המשמעויות והקונטציות הנלוות לו. דרך גלישה מטה החלקה וההתרוממות בחזרה. התנועה הסיבובית, ההופעה וההיעלמות, גלגולי חומר בחומר, ואצירה בחומר של רוח-אנרגיות, מחשבות, התכוונויות, חושפת את הרקדנים המלוטשים והרהוטים שיצרו איזו מאגיה מעצם נוכחותם. קבוצה של חלקי-שלם שמחפשת את פתרונם.

ויש כאן מקבצים אשר מושכים חוטים עדינים של זיקות הנובעות מצורה רגע אחד כזה הוא כשקבוצת רקדנים כורעת על ברכיה, הופכת לחומה אנושית מדורגת הם אוחזים באחת הרקדניות ששוכבת  במאוזן נושאים אותה מן הרצפה ומגלגלים אותה מעלה במעלה החומה לשניים נוספים שעומדים ומניחים לה לשוב ולהתגלגל הלאה וחוזר חלילה. שלושה רקדנים טעונים מפליאים להסתחרר, מניפים תוך כדי תנופה זה כל כתפו של זה וגולשים בחזרה דרך הגב מבלי לעצור את הסיחרור, ושוב בהיפוך תפקידים זה שהיה מונף לשבריר ריקוד זה הוא המניף את חברו על כתפו. יוצרים מערבולת גברית. בסצינה אחרת זוג רקדניות נשענות זו על זו כאילו נחרץ הגורל. הן מנסות להדוף זו את זו מאריכות גפיים נסערות אבל מוצאות את עצמן מוטלות זו על צווארה של זו, הרצון המתנגש במציאות נחשף בשיא הפשטות במין ברית הנרקמת בין נשים, מה שהיה שוב לא יהיה.

ב״קומא״ ניכר כישרון ללכוד דרמה פואטית, וזו נוכחת גם כשכבר ברור על מה מסתכלים. כי דווקא הרגע ביצירה בו הרקדנים יורדים מן הבמה, פורשים זרועותיהם לרווחה ומציעים לקהל חיבוק ממשי הופך אותה למוגבלת. באופן אירוני, החלל האינטימי של הבמה שזולג ונפלש על ידי הציבורי, פוגם באותה חוויה אינטימית חזקה ופיזית.

ועלי הבד משתנים בכל סיבוב. הם מצטברים, נגרפים ומסתדרים באופן שונה. כאילו שהטבע המלאכותי הזה שומר ומעכל בו־בזמן את סימני החיים והתרבות שהיתה ואינה. כמה חבל שהם אינם אמיתיים. והכוריאוגרפיה והמוזיקה נטווים ומנותבים לכדי מארג של אזכורים, זיקות והשפעות הדדיות. שתיהן ביחד כל הזמן סוחפות קדימה, בבהילות, כאילו דבר מה עומד להיות מוכרע. אבל החיבור הזה לא מאפשר הפשטה אלא מגבש תחושה אחידה וספציפית, מכתיב טון אסתטי מוחלט וברוטלי כאילו הכל נעשה מן השפה לחוץ. החיבור יוצר להט רב מידי שיצר תחושה של רישום יפה ושטוח שכמו נכלא בחלל-לא חלל, ניבט החוצה ומסורב פנימה.

וכמה מבורכים הרגעים בהם תנועת הידיים מציעה קצב אחר שוזרת מחוות פרטיות-קולקטיביות מתחילה מכף יד על המצח כמו מסמנת טוֹטֶפֶת-תפילין של ראש, זכרון בין עיניך, שתי הכפות זולגת אל הלב ונשארות לרגע מונחות שם או מושטת קדימה ומציעות דבר. דווקא בהשתהות ואורך הנשימה, מתגלים הריבוד והתחכום, והמינורי כאן חושף בהדרגה את מה שרדוף. בכדי שאקספרסיביות תעבוד היא צריכה לפעמים לעצור את עצמה שלא להיסחף למחוזות מפנקים מדי, מענגים מדי, מבקשת רגעים שהם הערות שוליים שלא רק שאינן שוליות, הן עקרוניות בפני עצמן. סטייתן מהנושא המרכזי פותחת צוהר לעוד עולם.

 

 פורסם ב"המבכרת",  ינואר 2025 – קישור כאן

 

"'קומא', יצירתן המשותפת של נעה ורטהיים ורנה ורטהיים קורן, עבור להקת ורטיגו" מאת אורה ברפמן

בתחילת שנות התשעים זוג רקדנים נעה ורטהיים ועדי שעל יצרו דואט תמים וחביב ביותר שמשך תשומת לב. היתה זו תקופת פריחה ליוצרים עצמאיים.

נדרשה נחישות רבה כדי שאותם רקדנים ויוצרים בהתהוות, יגשימו את מאווייהם ויטוסו למעלה מזה. לימים הם התמסדו, הקימו את להקת ורטיגו, אחת מלהקות המחול היותר פעילות בתחומן. במהלך הזמן  נוצרה סביב ורטיגו מעגל עשייה מגוון ותוסס, בעל מעורבות יוצאת דופן גם בתחומי עשייה חברתית וסביבתית.

במשך שנים הובילו ורטהיים ושעל את ורטיגו קדימה. לימים, פעילויות נוספות שנלוו לעשיה המרכזית, בני הזוג הפרידו בין תפקידיהם לטובת השלם.נעה ורטהיים התרכזה ביצירה כוריאוגרפית ועדי שעל דאג לשאר תפקידי פיתוח וקידום.

עיקרי מאפייני הלהקה, היו ונשארו יכולות ההתמדה והחריצות, שהניבו שורה ארוכה של יצירות מקוריות שהגיעו לקהל רחב, בארץ ומחוצה לה.

'קומא', עבודתה החדשה של הלהקה הפתיעה אחרי שנים ארוכות שבהם נעה ורטהיים הייתה כוריאוגרפית הבית באופן בלעדי. הפעם היא יזמה מהלך יוצא דופן כאשר צרפה את אחותה, רנה ורטהיים קורן, לעבוד  לצידה כשותפה  ליצירה. מהלך תקדימי ביותר.

את 'קומא' ליוותה מוזיקה מקורית של קבוצת נגנים בניהולו של איתמר דוארי. לידו, על הבמה ישבו  עוד שלושה נגנים וביניהם היה סט מרשים של כלי נגינה שהתפרש  בקשת לרוחב גב הבמה.

הרקדנים חיכו משני צידי הבמה, לסימן שעבודתם מתחילה. במרום תקרת האולם היו תלויים תריסרי אביזרים שנראו כמו קרשים ארוכים, דקים ובהירים. מטרתם נשארה מסקרנת מאחר ולא הבחנתי שיש להם תפקיד סמלי או שימושי, לבד מעצם נוכחותם.

בעבודות של נעה ורטהיים הייתה תמיד הקפדה על אסתטיקה ואנינות צורנית, שעטף את מרבית העשייה הכוריאוגרפית של ורטיגו מזה שנים רבות. כן נכללו בעבודה צבר של מרכיבים בעלי מימד טקסי וכן הייתה משיכה שחיברה את היצירה כחוט השני לפן רוחני-קדמוני. מרכיבים אלה באו לביטוי במחוות ובהתנהלות הגוף ומקצביו.

צפוי היה שניפגש במרכיבים האלה גם בפרקים הבאים מתוך 'קומא' שנחשפו במהלך הערב זה אחר זה, אם כי הפעם, ניתן היה למצוא גם שבילים למקומות חדשים שעבורם נדרשה יציאה מהשיגרה.

בשלב מוקדם של העבודה, מבחינים בתמונה פסטורלית כאשר למרכז הבמה מתקדם רקדן יחיד  שמשעין על כתפו סלסלה גדולה ושטוחה ועליה ערימות 'פתיתים'. בתחילה סברתי כי אלו פתיתי נייר דק בגוונים בהירים, שעשויים מנייר או בד. הרקדן חפן בידו גוש גדול של אותם פתיתים והחל לפזר אותם בחופנים צפופים במעגל סביב סביב מרכז הבמה ויצר מעגל מואר שהלך ונסגר.

זו הייתה תמונה יפה לעין עד מאד. הבמה נראתה זוהרת כמו כמו ערוגת פרחים הסובבת, אולי כולאת אותו.

מעט אחר כך, משני צידי הבמה קמו והצטרפו עוד רקדנים שאחזו  בגושים נוספים שנאספו מתוך ערימות שחיכו להם בצידי הבמה. העיסוק בפיזור הפתיתים על כל משטח הבמה יחזור בוריאציות גם מאוחר בשלבים המתקדמים יותר. יש במשחק עם הפיסות הקטנות מרכיב דקורטיבי שלא ברור למה הוא משמש, לבד מעיסוק חוזר ונשנה בפיזור פיסות ואיסופן לשולי הבמה, אלא אם מטרתו לשמש כאתנחתא, או כדבק מקשר בין המערכות.

במקביל  לתמונות הפותחות, יש מקום להרהר בחומר המוסיקלי של איתמר דוארי והמוסיקאים שמלווים אותו.

נוצר כאן איזה קונטרסט בין המוסיקה השואבת מחומרי המזרח ( מריח כתבלינים מהודו) במקביל לתפיסה מאד עכשווית באופני שילובם במוסיקה המקורית.   אלה מזינים במידה לא מבוטלת גם את מנעד המקצבים  שתרמו להתעלות רוחנית (פחות, במונחי דור הגיל השלישי והלאה.). הלהט רב- הדציבלים, התנגש לא פעם בהמשך הדרך במפגש מחוות ידיים מתפתלות, מעודנות, מפתות: תוצרי עולם מושגי שונה.

בכוריאוגרפיות של ורטיגו למרות הערכים האסתטיים, התוכניים, שנתפסים כמאפייני הלהקה, בכל אחת מהיצירות העמידה נעה ורטהיים  חומרים ופיתוחי מוטיבים חדשים ולצדם עמדו מסרים תנועתיים ואינטראקציות מיוחדות בין הרקדנים שהיו במוקד היצירה.

הפעם, דבר מה שונה עבר על בוני התוכן של 'קומא' שהשפיעו על חומרי הכוריאוגרפיה הנוכחית.   יש סיכוי שהוא ישפיע על הלהקה בהמשך. מצד אחד ישנה האסתטיקה הצלולה, המוחלטת, של נעה, עם דייקנות לצד הליטוש וחיזוק הטכניקה בעבודת הרקדנים.

מצד שני, הייתה אווירת פתיחות שונה באוויר שלא זכורה לי, שהביאה רוח חדשה של פתיחות, אילתור, ושפה פורצת כבלים.

כביכול, נוצר פער שאישר לגיטימיות לאיכויות חדשות (במסגרת הלהקה) של בחירות בתנועה שנדחקה החוצה בעבר, משום שנתפסה כאיום על 'הראוי'.  שינוי הזה, היה פלח חשוב כשלעצמו ונוכח במיוחד במסגרת השינוי ובמיוחד באופני התנועה  בתמונה מרכזית, שהתרכזה בביצועי  קבוצת הגברים בלהקה.

זה לא שהם נראו יותר חזקים מתמיד. והם כן היו.  הם נראו יותר טעונים, כאילו מישהו אישר להם להשתמש באופציה הזו, שלא הייתה קיימת קודם לכן.

בהקשר לקונוונציות המזוהות עם הספריה-הכוריאוגרפית רבת השנים של ורטיגו,  החריגה  מהקווים של קבוצת הרקדנים הגברים, העניקה הרבה גוונים של תנועה רעננה, חצופה, נונשלנטית שהתרכזה בבעיטה אלכסונית גבוהה באוויר תוך דילוג פרוע, שלא ישכח. די להיזכר בעוד קפיצות פרועות ושמחות,כמו  השניים שרצו זה אל זה בידיים מושטות ולא כדי להתנגח, אלא כשי לקבל חיבוק. סיום שהפתיע את שניהם.

החירות החדשה  עשויה בהחלט לעבוד לטובתם, לטובת הלהקה, שכן האנרגיות נדמו כאינפוזיה של אדרנלין שהשתחרר ממקום פנימי. יש לקוות שאיש לא יכניס את השד חזרה לבקבוק.

היה מרתק לראות סדרת ביצועי יחידים חד פעמיים וכן ואירועים שהתפתחו במהלך מגעים נוספים. אלה הובילו לשינויים דינמיים שנוצרו בשטח וניזונו מניסיון קודם של הרקדנים בתחום טכניקות קונטקט כאלמנט נוסף. היו מבצעים שבחרו לקיים עוד מפגשים ספונטניים שהניבו איכויות תנועה לא מתוכננת מראש וזה, בהקשר הערב היה מסקרן מהרגיל.

מאידך, לא ברור לאן כמה מהתמונות הרעננות שתרמו לא מעט ל 'קומא', ישתלבו בדי.אן.איי. של  הלהקה. נקווה שמשבי הרוח האחרת,  לא יזכרו כאירוע קוריוזי, מעין פאזה זמנית שבאה ונמוגה.  וורטיגו תמיד יכולה לשוב למקומות המועדפים לה יותר.  עד כה זה החזיק אותם לא רע, אבל חבל לוותר על מכרה של דרכי ביטוי חדשות.

לורטיגו יש קבוצה מצוינת של רקדנים טובים, חזקים, וזה נכון גם לגבי הרקדניות.

בערב הבכורה של 'קומא', על במת סוזן דלל, ראינו שבקאדר הרקדניות יש קבוצה משמעותית של רקדניות חזקות ומדויקות, בנוסף ליכולות הפרפורמטיביות שלהן.  לכמה מהן יש גם יכולות ביצוע בעלות איכות מרשימה מבלי למתוח בכוח את יכולותיהן וליפיפן.

לא תשכח אחת התמונות המעניינות של הערב, תמונה רבת משתתפים,שבנו במו גופם מעין חומה אנושית צפופה ומדורגת. השורה הראשונה החלה לאחוז באחת הרקדניות ששכבה במאוזן במפלס הבמה  והחלו לגלגל אותה מעלה משורה לשורה למדרגה הבאה, במעלה החומה.   זה היה מעניין, מעלה חיוך אם כי מבחינה הישג אמנותי, האירוע היה יותר קוריוזי מאשר אמירה אמנותית חדה.

במבט המכיל את סך ההתרשמויות משלד המבנה של הכוריאוגרפיה, נשאר באוויר רושם שבגלל  היכולות המאוד טובות של הלהקה, מעניין היה לבדוק אם בניסוי שחרור רסן תודעתי, היה מסתבר כי יש בקאסט מספר רקדנים שהיו מרוויחים מכך ונהנים מעוד דרגת חופש אישית במסגרת בעלת פתיחות כחלק מהיצירה עצמה.

נעים היה לשמוע ולראות כי הערב זכה לאהדה רבה ויוכיחו מחיאות הכפיים הארוכות.

 

 

פורסם ב"ריקודיבור / DanceTalk" –  ינואר 2025 –  קישור כאן

"קומא" משחקים עדינים של שזירה והתרה" מאת רן בראון

 פורסם ב"הארץ" 31 לדצמבר 2024 – קישור כאן

"קומא: זרועות פרושות לרווחה" מאת גבי אלדור

המופע החדש של להקת המחול ורטיגו הוא מפלט מושלם שמזכיר לנו את כל מה שטוב ואנושי. ביקורת

אין מקום למילים רעות

ב"קומא" של להקת ורטיגו, מאת הכוריאוגרפיות נעה ורטהיים ורינה ורטהיים קורן, אין מקום למילים רעות. זהו מפלט מושלם לשעה וחצי של מה שנדחק אל מחוץ לחברה האומללה שלנו שעולמה לא רק קטן מעולם הנמלה, אלא נעשה מבוע של רוע וטיפשות.

על הבמה מסודרים שרפרפי קש קלועים ומעליהם תלויים צינורות במבוק באורכים שונים, כאילו מצפים שתעבור בהם הרוח והם ישמיעו את קולותיהם, קול הרוח הטובה.

בין הרקדנים, בשורה, יושבים הנגנים – חבורה מופלאה של כישרונות וכליהם: קונטרבס, צ'לו, גיטרה ועוד כלי פריטה שאיני מזהה, סינטי-פסנתר ומערכת תופים וכלי הקשה המרשרשים ומצלצלים בידיו של המוזיקאי והמלחין איתמר דוארי.

קלי רגליים ומרחפים

אחד הרקדנים – נושא זר ענק של פרחים בתוך מגש קש, ומפזר את עלי הכותרת בצבעי צהוב כתום וזהב – עולה לבמה אחרי שחילק זרים לכמה רקדנים. אין פרחים רעים, והוא בהמשך מזמין את הרקדנים הקהל למה שטוב ואנושי – לחיבוק.

הרקדנים פורשים זרועות כמו מוטת כנפיים ענקית של ציפור, אולי אלבטרוס שיודע לדאות באוויר בלי לנחות, ובהמשך הם מלהטים בין נפילה לקימה ושהייה מתמשכת בין זו לזו. כל נפילה היא רק המקום ממנו תמשיך תעופה ודילוג וריצה.

כולם קלי רגלים ומרחפים ובעיקר קשובים – זה לזה, לכל זיע והתכוונות, ולמוזיקאים הקשובים גם הם לריקוד ולכל שינוי כיוון והבעה. לקשב הזה, הממלא את הבמה, יש נוכחות בפני עצמה –  קשב שיש לו גוף הקיים כל הזמן, בין הרקדנים למוזיקאים ובינם לבין כל תנועה או מהלך. מוכנים לשאת משקל פתאומי הנופל או מתגלגל אליהם, נענים, נכונים לכל.

רוקדים את החיים

קרוב לתחילת המופע יורדים חלק מהרקדנים אל הקהל כדי לחבק (גם אני זכיתי בחיבוק אמיתי ומשתהה), וכך הפך הקהל למחובק, חיבוק שהיה בקשב למה שהתרחש על הבמה. סולו של אחד הרקדנים היה כמו וידוי על חיבוק שאבד, קינה מלאת זיכרונות על חיבוקים שנעלמו, כמו קריאה מחודשת לחיבוק המגן מהבדידות.

"נכונות" היא כפי הנראה ההוראה שניתנה למשתתפים – ליפול ולזנק ולהרים, תמיכה בכל איבר, בכל רגע. לפעמים מתפרצת מין שמחת התנועה, כמו ריקודי עם משולחים שממציאים את הצעדים בו ברגע, כמו קריאה לחזור לשמחה חסרת שם של טיפוף ורקיעה וזרועות הנאחזות זו בזו רק כדי לפנות ולקבל את הגוף המתעופף אליך כהרף עין.

במעגל ובשורה, ללא ביקורת או העדפה, קבוצות מהבילות של גברים שלא מסתירים את רגשותיהם, הרוקדים את חייהם וגם את צערם בתוך אותה תנועה מתמשכת ומתעופפת, ונשים הנענות לנשים אחרות ולרקדנים הנושאים אותן על כתפיהם וגבם וזרועותיהם.

ריקוד שהוא מתנה

יוצר התלבושות הוא ששון קדם שבגדיו הם כבר רקדנים מאומנים הנעים עם הגוף ויוצרים פיסוליות חושנית. הגברים – בבגדים הרוקדים כמו לעצמם, רחוקים מהעור ומתעופפים, והנשים בקשירות, כאילו הניחו על עצמן עוד עור גמיש וצבעוני הרוקד עמן ומשתנה יחדיו.

המוזיקאים הנפלאים גם הם קשובים – אחד לשני ולרקדנים, והמוזיקה המולחנת מתירה מקום לאלתורים מרתקים, עד שנדמה שכל הבמה באותו סיפור ללא מילים, ריקוד שהוא מתנה, תזכורת שעכשיו מותר לשמוח לשעה באותה היזכרות בגוף החי הלא מאוים, הלא מנותץ וקרוע ומתגונן, שיודע לשאת את הכאב. זה לא ריקוד על מלחמת הטוב ברע אלא על הטוב עצמו, כי את הרע אנחנו כבר מכירים ועכשיו יש לתת מקום לאנושי ולהודיה. ושוב מחלקים פרחים, הנותרים על הבמה כשהאור יורד.

 

 פורסם ב"הבמה: נותנים במה לתרבות" ינואר 2025 – קישור כאן

 

 

 

"מופע המחול "קוּמָא" יוצא לדרך" מאת יובל אראל

פרויקט 'קוּמָא' הנו שיתוף פעולה ייחודי בין איתמר דוארי מלחין, מנהל מוזיקאלי ואמן כלי הקשה וההרכב המוסיקלי שלו לבין שתי הכוריאוגרפיות נועה ורטהיים ואחותה קרן ורטהיים קורן במסגרת להקת המחול "ורטיגו".

'קוּמָא' התפתחה מהיצירה "בכורה 24" – מופע אינטימי שהועלה לראשונה באולם ״ברונקה״ שבכפר האמנות של הלהקה, בקיבוץ נתיב הל״ה ועתה לובש צורה חדשה באולמות גדולים.

ביום רביעי האחרון התקיימה חזרה של חברי להקת המחול עם קטעים מתוך היצירה בסיומה אמרה הכוריאוגרפית נועה ורטהיים – ״פנים רבות לאמת ולכן כל רגע הוא שער של בחירה חופשית אך מודעת, המופע מציע חוויה ייחודית בתקופה מטלטלת, המזמינה אותנו להתחבר פנימה, להתמסר למקצבים המשתנים, ולהקשיב לצלילים החיים הנוצרים ברגע זה. החוויה מעוררת את חושינו, ומזכירה לנו את היכולת לקום וליפול, לחמול ולכאוב, לחבק ולאהוב. חיבור עמוק זה מזרים אותנו חזרה אל הפעימה הטבעית שלנו, מחבר אותנו מחדש לתקווה".

על בימת מופע המחול באולם הראשי של מרכז סוזן דלל, נתלית תפאורה ייחודית העשויה מנטיפים המשתלשלים מחלל התקרה בדמות ענפי במבוק המהווים מענה מרכך לתהודת צלילי המוזיקה המלווה את מופע המחול, צלילים להם אחראי המוזיקאי היוצר ואיש כלי ההקשה איתמר דואר שלצידו מצויים נגן הקונטרבס דניאל עברין (הבן של רוני עברין), מעיין ליניק (הבת של אתי אנקרי) המנגנת לחילופים בקלידים ובצ'לו ואופיר ויפליך על גיטרות.

בניגוד למקובל כאשר פס הקול מוקלט מראש במופע הנוכחי מלווים הנגנים בנגינה חיה את קטעי המחול המבוצעים על ידי רקדני ורקדניות להקת המחול ורטיגו.

מדובר במחול שכאמור יסודותיו נולדו מתוך פרויקט מוקדם אולם העבודה על היצירה נמשכה במהלך השנה החולפת וההתרחשויות נוגעות במעשה הכוריאוגרפיה ובעלילה הנוצרת, עניין שלא ניתן לנתקו מכך.

קטעי מחול רפטטיביים המדגישים את המיצוב העלילתי על הבמה מעוטרים בפרצי אנרגיה וירטואוזים המציגים הן את היכולות הפיזיות של רקדני הלהקה והן כמשיכות מכחול על פני העלילה הנרמזת, כל אחד ואחת על פי פרשנותו האישית למתרחש על הבמה בהקשר האקטואלי. ברגע מסוים מפזרים רקדני הלהקה אלפי עלי כותרת צהובים על הבמה, רמז חד כתער לאסון השבעה באוקטובר ועשרות החטופים הנמקים בשבי והכמיהה לשובם עכשיו.

אין ספק כי בקטעי המחול שהוצגו במהלך הפרזנטציה שי הרבה מנחשולי רגש שמזעזעים את הנפש בישירותם וחדותם.

היצירה תעלה ברחבי הארץ בין התאריכים 16.12.24 – 21.1.2025 בחוף הכרמל , מ.א. עמק יזרעאל, גני תקווה , באר שבע , ראשון לציון , תל-אביב , הרצליה , ירושלים ועין השופט. חלק מהכנסות המופעים יוקדשו לתוכנית חוסן בורטיגו – לטיפול ושיקום חיילים ומשפחותיהם. כרטיסים זמינים כאן.

 

פורסם ב"הבלוג של יובל אראל – מגזין מוזיקה ותרבות", 24 לנובמבר 2024, קישור כאן

"ורטיגו – להקת המחול שמטפלת בלוחמים מעלה מופע עם פרחים צהובים" מאת רונית סבירסקי

להקת המחול ורטיגו הקימה בכפר האקולוגי שלה חוות חוסן לטיפול בלוחמים ובנשותיהם כדי לסייע להם לחזור לתפקוד אחרי הטראומה.
הלהקה יוצאת במופע חדש 'קוּמָא' שנוגע בעדינות בשנה הקשה כשהבמה מכוסה בפרחים צהובים

 צילום: רונית סבירסקי

בלב עמק האלה הירוק בקיבוץ נתיב הל"ה שוכן כפר אמנות אקולוגי מוקף בנופים של גבעות ירוקות, עצי זית, שקד וברושים. הוא הוקם על ידי נעה ורטהיים ובן זוגה עדי שעל ואליהם הצטרפו 4 אחיותיה של נעה והיום גם הילדים לוקחים חלק בעשייה. זו קהילה של אמנים ואנשי טבע בעלי חזון חברתי אקולוגי שמחבר אמנות, חברה וסביבה. כך נולד גם פרויקט חוות חוסן. חיילים קרביים שנלחמו במלחמת ה-7 באוקטובר ועוברים משברים נפשיים. חלקם גם נפגעו פיזית וישנו קושי גדול לחזור לחיים. זהו מרכז טיפולי קבוצתי לחיילים משוחררים שבו הם עוברים תהליך של עיבוד הטראומה הנפשית ושיקום.

הם עובדים בקבוצות ומגיעים לכפר שלוש פעמים בשבוע במשך שישה חודשים. המודל פותח בפקולטה לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן ומבוצע בשיתוף משרד הבטחון, צה"ל וארגון נכי צה"ל. אוכלים ארוחת בוקר, משוחחים עם עובדת סוציאלית ועוברים מסדנה לסדנה במרחבים הירוקים של הכפר. רקדני להקת המחול עובדים איתם בסדנאות טיפוליות של צ'י קונג, מדיטציה, סדנאות פיסול ובנייה אקולוגית, דיקור, ליצנות שיקומית וטיפול בתנועה.

צילום: רונית סבירסקי

אנשי ורטיגו הבינו שישנם גם חיילים שסובלים מטראומה אבל אינם מוכרים לרשויות. הם הקימו מסגרת שנקראת "שבים – חזרה לשגרה" שבה מטפלים בקבוצות קטנות של 15 חיילים פעם בשבוע במשך חודשיים. הטיפול הוא אישי וקבוצתי בשיתוף בני זוג או קרוב משפחה כדי לסייע ללוחם להתגבר על הקושי שבחזרה לחיים בבית. הפרויקט הזה מלווה בפסיכולוגית ועמותת נט"ל.

המיזם השלישי שנקרא "שניים שהם אחד" הוא מודל חדש שתומך בחיי המשפחה של חיילי המילואים. שמונה מפגשים שכל אחד מהם הוא ארבע שעות של טיפול זוגי מקצועי לצד טיפולי גוף ונפש בשילוב ליצנות שיקומית. מטרת הסדנה לייצר תקשורת פתוחה ומקרבת בין בני זוג, הורה, אח, אחות, חבר או חברה.

צילום: רונית סבירסקי

במסגרת התרומה החשובה הזו לקהילה המשיכה הלהקה ליצור אמנות. הם חזרו לעבוד על יצירה שנקראה "בכורה 24" מופע אינטימי שהחל ללבוש צורה חדשה אחרי ה-7 באוקטובר. הם יצרו קשר עם ההרכב המוזיקלי של איתמר דוארי והחלו לעבוד על היצירה 'קוּמָא'. שמה של היצירה החדשה טומן בחובו הרבה מאוד סמליות ומיסטיקה. המילים "'קוּמָא', מי עפצים וקנקנתום" בארמית הם רכיבי הדיו שבהם השתמשו סופרי סת"ם במהלך כתיבת דברי קודש.

תאורה עדינה שיצר דני פישוף, חושפת את הבמה כשבחלקה האחורי מדרגה מוגבהת לתזמורת החיה של איתמר דוארי. מן התקרה משתלשלים קני במבוק שמזכירים מרימבה או פעמון רוח גדול. הקנים תלויים בצורת מעגלית שיש בה אלמנט מחבר ומחבק. על מעצב התפאורה, זוהר שואף, הציב בחצי מעגל מושבים עגולים שצורתם מזכירה את הקקטוס "כיסא החותנת". התאורה המתחלפת מעניקה להם אפקטים של אבני בזלת שחורות שהופכות לקקטוסים ירוקים. בתוך סל קש ענק שנקלע במיוחד למופע מונחים מאות עלי כותרת בצבע צהוב שהופכים לחלק מהמופע. הרקדנים עורמים אותם בערמות, מפזרים אותם על פני כל הבמה ואוספים אותם חזרה בהתאם לקטע המחול.

צילום: רונית סבירסקי

המציאות שבה הסדר המוכר מופר מדי יום הם בחרו להפר את הסדר גם ביצירה. להשאיר מקום לאלתור של הרקדנים בדרך שמאפשרת לקום וליפול, לחמול ולכאוב, לחבק ולאהוב. החיבור עם תזמורת חיה עם כלי נגינה מגוונים איפשר את החופש הזה. כשרוקדים לצלילי יצירה מסוימת הקצב והתנועות חייבים להיות מותאמים במדויק. ב'קוּמָא' המוזיקה משפיעה על התנועה והתנועה על המוזיקה. התנועות והקצב מזכירים מטרונום ומדמים פעימות לב שמתכווץ ומתרחב, תנועת עפעוף של העיניים שנעצמות ונפקחות שוב לרווחה. המטרה להעביר עם לקהל את תחושת החיבוק.

סל קש מלא פרחים צהובים שממלאים את הבמה     צילום: רונית סבירסקי

בקטע שבו הרקדנים מאלתרים בקצב המוזיקה הם משליכים זה את זה ומתעופפים ללא שליטה כמו במשחק תופסת שיצא משליטה. המשחק מעלה חיוך על פניהם של הרקדנים שמפתיעים אחד את השני וסוחפים אתם את הקהל. הקצב המהיר מוריד הילוך לצלילי מוזיקה בנוסח מזרח-מערב והתנועות הופכות למעין תפילה לצלילי קונטרה בס, צ"לו, גיטרה אקוסטית ופרקשן. התלבושות שעוצבו על ידי ששון קדם נוצרו בקווים ישרים וגוונים בהירים. חלקם מעוצבים ממלבני בד גדולים עם פתחים לראש ולידיים.

סדרת המופעים של 'קוּמָא' תעלה ברחבי הארץ בין התאריכים 16.12.24 – 21.1.2025  בחוף הכרמל, מ.א. עמק יזרעאל, גני תקווה, באר שבע, ראשון לציון, תל-אביב, הרצליה, ירושלים ועין השופט. חלק מהכנסות מסע ההופעות יוקדש לחוות חוסן שהוקמה בכפר האמנות ורטיגו בקיבוץ נתיב הל"ה.

 

פורסם ב- Photour אתר התיירות הישראלי, דצמבר 2024, קישור כאן

 

קורס חנוכה למחול לנוער

השנה (2024) לא יתקיים קורס חנוכה למחול לנוער

לכיתות ט’ – יב’

בורטיגו כפר אמנות אקולוגי


נתראה בקורס הבא!

"מתכוננים לצונאמי של 40 אלף חיילים שישתחררו מהצבא על סעיף נפשי" מאת איתן אלחדז ברק

הכפר האקולוגי של להקת המחול "ורטיגו" הפך לחוות חוסן שמטפלת בחיילים שעברו טראומה במלחמת "חרבות ברזל". כעת יוזמי הרעיון מקווים שמספר החוות יגדל לנוכח המספר העצום של חיילים שלוקחים חלק בלחימה

סדנת חבילה עוברת לפלוגת נח"ל בכפר האקולוגי של להקת המחול "ורטיגו" (צילום: איתן אלחדז ברק)
סדנת חבילה עוברת לפלוגת נח"ל בכפר האקולוגי של להקת המחול "ורטיגו" (צילום: איתן אלחדז ברק)
בוקר אביבי בכפר האמנות האקולוגי של להקת המחול "ורטיגו". דביר לוי (23) עורך תרגילי תנועה וריקוד עם אחת הרקדניות של הלהקה. לרגע קט אפשר לחשוב שהוא חלק מהלהקה עם הרפרטואר העשיר. כמה שבועות לפני כן, לוי, חייל מילואים בהנדסה קרבית נקלע למארב קשה של חמאס בלב ג’באליה ונפצע פיזית ונפשית: “הייתי בתוך ‘פומה’ (טנק שהוסב לצורכי הנדסה קרבית)", הוא נזכר ברגעים שלא מרפים ממנו. “היינו בתנועה מבצעית ואז חטפנו RPG מאחור וירי מנשק קל מקדימה. אחרי שעתיים של אירוע כאשר הנשק שלי לא עבד וחלק מהחיילים קפאו על מקומם, היה שלב שלא ידענו מה אנחנו עושים עם עצמנו". הוא היה שם בתופת ללא גיבוי, מרגיש נטוש כשלצדו רופא וחובש. “תוך כדי האירוע אנחנו נאלצים גם לטפל בפצועים", הוא מוסיף.בסופו של דבר לוי הצליח להיחלץ משם שבור ופצוע. “חזרתי הביתה לירושלים, עם תיק על הגב וחוסר אמון טוטאלי באנשים, במקום שבו אני נמצא. וגם הייתי מרוסק פיזית בגלל כל מה שהיה וראיתי", הוא מספר. הוא שוחרר זמנית על סעיף נפשי ובארגון נכי צה"ל המליצו להגיע ל"חוות חוסן" שנפתחה לפני שלושה חודשים בכפר האמנות של להקת "ורטיגו" בעמק האלה הפסטורלי.החווה הזו היא חלק ממיזם פורץ דרך ושאפתני שמתבסס בחודשים האחרונים בכל הארץ ויהווה רשת של 40 חוות חוסן שיהיו "כיפת ברזל של הנפש". “אנחנו מתכוננים לצונאמי של 40 אלף חיילים שישתחררו מהצבא על סעיף נפשי", מסביר סא"ל שרון גרינקר, איש עסקים שהחליט לפני 15 שנים לרתום את כישוריו למען חיילים עם פוסט־טראומה, שכבר ייעץ לאוקראינה ורוסיה בנושא וגייס לעזרתו את האלוף במיל’ וח"כ לשעבר איל בן ראובן כדי לתכלל את הפרויקט. “ב־7 באוקטובר קמתי והרגשתי שכל השנים הללו הכינו אותי לרגע הזה. הרעיון שלנו הוא הקמת מרכזי טיפול קבוצתיים לחיילים משוחררים מהצבא כדי לטפל בהם מיידית. פה הם עוברים תהליך עיבוד ושיקום. יש לנו הצלחה שעומדת על 60% של פוסט־טראומטיים שחוזרים לעבודה. זה נתון שלא קיים במקומות אחרים". כרגע ישנן 40 חוות שהוכשרו לכך מצפון לדרום ורק תשע מתוכן מוכרות על ידי אגף השיקום.

סא''ל שרון גרינקר (צילום: איתן אלחדז ברק)
סא"ל שרון גרינקר (צילום: איתן אלחדז ברק)

“נותנים לי גלגלי עזר"

במלחמה הוקמו, לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים, מתחמים עם צוותים לטיפול בתגובות קרב בסמוך לאזורי הלחימה בעוטף. אם הטיפול לא היה מספק, החיילים הופנו למלש"ע – מרכז לשיקום עורפי, שמורכב מפסיכיאטרים וקב"נים במילואים. אחרי תקופת מה החיילים חוזרים ליחידה או מופנים לוועדה רפואית וזו קובעת את מידת חומרת הפגיעה.

מנתונים של אגף השיקום עולה כי החל מ־7 באוקטובר נקלטו באגף השיקום 7,209 פצועות ופצועים חדשים. כ־30% מהם פיתחו תגובות נפשיות שונות, ולכ־60% מאלו הפציעה הנפשית היא הפציעה העיקרית. הצפי של האגף הוא קליטה של עוד 8,000 פצועים עד סוף השנה. אלו מספרים שאגף השיקום מעולם לא התמודד עמם, כשלשם השוואה במלחמת יום הכיפורים היו 7,251 פצועים. משום כך הוחלט באגף על מדיניות מקילה ודחיית כל הוועדות הרפואיות למשך שנה (חוץ ממקרים קשים שדורשים טיפול בהתאם), מה שלמעשה פתח את השורות כמעט לכל חייל שהשתתף בלחימה.

באגף השיקום הבינו את חשיבות החוות הטיפוליות (כנראה בהשפעת החוות שנפתחו לניצולי הנובה) והם כרגע מכירים בתשע חוות כאלו ובעתיד יצטרפו עוד, זאת בנוסף לשלל הפתרונות שמציע האגף לפצועים.

נחזור לדביר, שלוקח חלק יחד עם עשרה מטופלים בתוכנית השיקום בחוות החוסן של ורטיגו. “אני זוכר תרגיל שעשינו באחת הסדנאות, שבו צריך לסמוך אחד על השני. אני לא מכיר שם אף אחד ולך תסמוך על מישהו כשיש לך את הבעיות שלך עם עצמך. ואז הגיע רגע שבו פשוט הרפיתי וזה גרם לי להתחיל לשנות את הגישה".

דביר לוי (צילום: איתן אלחדז ברק)
דביר לוי (צילום: איתן אלחדז ברק)

הקבוצות מגיעות שלוש פעמים בשבוע. ב־9 בבוקר מתכנסים לארוחת בוקר, לאחר מכן שיחה עם עובדת סוציאלית ואז הם מדלגים בין סדנת תנועה לסדנת רכיבה על סוסים ומפגש עם ליצן רפואי. “גם את הדבר הנורא ביותר הוא יודע להכיל, לנרמל ואז לצחוק על זה", מספר אחד החיילים. בסדנת SE (שיטת Somatic Experiencing) הם לומדים לגעת בחוויה הקשה דרך תנועה ו"מוציאים את כל הלחץ שנשמר בגוף", כדברי לוי.

אצל ש', אירועים מסוימים שלהם היה עד במהלך המלחמה הציתו אצלו זיכרונות רדומים "שאסף" במהלך שירותו. “במהלך המחלה הייתי קם בבוקר, מפזר את הילדים וחוזר לישון שוב", הוא אומר. “אשתי, שלא הייתי מחליף איתה מילה מלבד צעקות וריבים, שכנעה אותי להגיע לכאן. כרגע ההישג שלי זה לקום בבוקר והתמריץ שלי הוא להגיע לפה. אפילו לעצם הנוכחות כאן יש משמעות. היום אני מסוגל לדבר עם אשתי. אני אפילו מתרגל טאי צ’י בבית אחרי שעברנו סדנה של זה". ש', לומד לשתף ולהעריך רגעים קטנים: “בשבוע שעבר קניתי גוש חמר וישבתי עם הבנות שלי בחדר. משהו שלא עשיתי מזמן".

אבישי קאפח אלון (43), אב לחמישה מירושלים, התגייס לשירות מילואים כפרמדיק לוחם. בפעילות מבצעית באל־בורייג’ הוא נפצע מירי נ.ט. “אחרי הפציעה הייתי יכול להעביר יומיים־שלושה מבלי להוציא מילה מהפה בבית ופתאום אני יכול לנהל קצת שיחות", הוא מספר. “נותנים לי פה גלגלי עזר. אני חושב שדווקא בגלל שמדובר באנשים שאני לא מכיר אז זה מאפשר לי להיות פגיע יותר. אנחנו בתקופת החגים הלאומיים, אבל אני לא צריך את יום הזיכרון כדי לזכור. אני לא ישן מרוב שאני זוכר".

אבישי קאפח אלון (צילום: איתן אלחדז ברק)
אבישי קאפח אלון (צילום: איתן אלחדז ברק)

לחווה מגיעות גם קבוצות של חיילים שאינם מוגדרים עם פגיעה נפשית אך עומס החוויות מצריך אותם לסוג של ונטילציה ועיבוד. הצטרפתי לקבוצה כזאת של 30 חיילים צעירים מהנח"ל שרק השתחררו וכבר קיבלו צו מילואים לעוד ארבעה חודשים בלב עזה. הם משחקים ב"חבילה עוברת" וכל אחד צריך לומר משהו על חבר שהיה איתו: “רציתי להודות לך", פונה אחד מהם לחברו לפלוגה שיושב ממולו, “על כך שלמרות שיכולת לא עזבת אותנו בימים הרעים". חייל אחר מודה לחובש: “היית שם בשבילנו כאשר אברהם נפל בקרב". אחר פונה לטבח: “תדע לך, הקוסקוס שלך החזיק אותי". המפקד פונה לפקוד שלו ומברך אותו: “מעריך אותך על זה שהיית איתנו גם בשחורות ובדיכאון, נשרטת ולא הלכת". המנחה שלהם מסבירה לכולם: “יצאתם עכשיו מעזה והמוח שלכם מכויל למשהו אחר. יכול להיות שחלק מכם יסבלו מחלומות לא נעימים, אכילה רגשית, וזה בסדר".

“אנחנו בתהליך תיקון"

האלוף במיל’ איל בן ראובן מסתובב בין הקבוצות השונות כמו אב חומל ומקשיב ומפציר בהם לשתף ולדבר: “בדור שלי לא הכרנו את הדברים הללו. לא היה מקום לעיבוד ודיבור על החוויות הקשות. היה גם את עניין המצ’ואיזם, ‘מה אני לא ישן בלילה בגלל המלחמה’. אני אומר לאותם צעירים: החוויות שתעברו במלחמה, אתם לא תיפרדו מהן. אני עצמי לא נפרדתי. אני זוכר את המלחמות שעשיתי, וכן, לעתים אני מתעורר בלילה וחושב על זה. זה קורה לכולם, אבל היכולת להמשיך בחיים היא דבר מרכזי ולמזלנו אפשר לטפל בזה היום. ארגון נכי צה"ל החליט בהחלטה תקדימית לפתוח את שורותיו לכל חייל שמצהיר שהוא נפגע. אנחנו היום צריכים לעשות את כל מה שניתן כדי למנוע מהם ליפול אל המחלה. לא עשינו זאת במלחמות עבר ויש לי חברים מהפלוגה שנפלו לבור הזה 35 שנים לאחר המלחמה. יש לי פקודים ממלחמת לבנון הראשונה שעברו שנים עד שהבנתי מה שיש להם. היום אנחנו רוצים למנוע את זה".

בן ראובן ריכז את סוגיית הטיפול בנכי צה"ל בדוח שפרסם והיווה תשתית לרפורמת "נפש אחת" שמוביל מאז משרד הביטחון, אבל המלחמה הזאת תפסה אותו, כמו את רבים, בהפתעה. “מצאתי את עצמי פעם ראשונה ‘בלי טנק ובלי מפה'", הוא נזכר, כשבתחילתה לקח על עצמו להכשיר את כיתות הכוננות בצפון: “היום למזלנו הן נמצאות במקום אחר ממה שהן היו בתחילת המלחמה ואוי ואבוי לנו אם היו תוקפים אותנו גם בצפון. העסק היה מפורק שם לגמרי".

האלוף במיל’ איל בן ראובן (צילום: איתן אלחדז ברק)
האלוף במיל’ איל בן ראובן (צילום: איתן אלחדז ברק)

הנושא השני שלמענו התגייס הוא הטיפול הכוללני בבעיות הנפש של החיילים. “החיילים עוברים מלחמה שונה לגמרי ממה שאנחנו עברנו", הוא מסביר. “אני נלחמתי ביום כיפור והגדוד שלי הושמד. עברתי חוויות מורכבות לכן אני אומר שמה שהחיילים עוברים היום בעזה קשה לא פחות, אם לא יותר מאשר מה שאנחנו עברנו, בעיקר בהיבט של לחימה בסביבה אורבנית צפופה עם מחבלים שמעורים באוכלוסיה בלתי מעורבת. אנחנו נלחמנו מול צבאות, אתה עולה לעמדה וצריך להשמיד את הטנק".

"היום החיילים נמצאים בסיטואציה שונה לגמרי: הלחימה היא ב־360 מעלות סביבך. לחץ נוראי. מראות הרס, חורבן וריחות. באחת ההמלצות בדוח שהוצאתי היה כתוב שצריך ליצור בית לאומי לסוגיית הלומי קרב. יש חיילים שלא יכולים או לא רוצים לדבר על זה, לכן נולד רעיון של חוות החוסן כבר לפני ארבעה חודשים. היינו צריכים להיות היום עם עשרות חוות ואלפי חיילים. אנחנו לא שם. כל יום שיש חייל ששוחרר מסיבה נפשית ולא טופל אנחנו נשלם על זה בריבית דריבית עוד שנים קדימה לכן הזמן פה הוא קריטי. יש חוות שהוכרו וישנן עוד עשרות שמחכות להכרה. אני כועס על זה אבל אנחנו בתהליך תיקון".

החזון של בן ראובן הוא לפתוח את החוות עבור כל חייל שהשתתף במלחמה. “אני רוצה לתת מענה גם לחיילים שהשתחררו מהצבא על סעיף נפשי וגם לכאלו שהשתחררו ופתאום אחרי שבועיים נפלו לבור שחור. אלו הן גם חוות מניעה".

נעה ורטהיים, רקדנית עבר ומהמייסדות של להקת המחול "ורטיגו", מודה שהיא לא דמיינה אי פעם סיטואציה מעין זו. “הייתה לנו קבוצת חיילים שהגיעה היישר מאזורי הקרבות לסדנת ‘צלילים מרפאים’. חששנו שתהיה ציניות ושבכלל הם לא יתמסרו לזה ואז קרה פלא – הם נשכבו כולם ושיתפו פעולה בצורה מדהימה", היא מספרת.

נעה ורטהיים (צילום: איתן אלחדז ברק)
נעה ורטהיים (צילום: איתן אלחדז ברק)

“ניצלתי את הרגע הקסום והצצתי. ראיתי 40 חבר’ה עם כלי נגינה שונים ואני חושבת לעצמי שבשום סיטואציית עבר של מדינת ישראל לא הייתי מדמיינת אוכלוסייה צעירה כל כך מגוונת שבה כולם כאחד מתמסרים לתרפיה באמצעות תרגילי ‘קונטקט’ או כשהם יוצרים ‘כדורי אנרגיה’ ומוסרים אחד לשני. הם למדו שפה חדשה ועוד יומיים הם יהיו בעזה והשקט יוחלף בלחץ ובקולות נפץ. אני חושבת שאנחנו נמצאים ברגע היסטורי שבו כולם הפכו להיות ‘ספוג’ נקי מרבב בגלל הצרה המשותפת לנו. מבחינתי זאת הזדמנות של תיקון עולם. ואני ראיתי זאת במו עיניי. חבל שזה קורה כשאנחנו עם הגב לקיר".

חיילים הסובלים ממצוקה ומעוניינים להצטרף לחוות חוסן ורטיגו, יכולים לפנות

יוסף חיים פילצר
עובד סוציאלי
מלווה החווה
0524607273
ניתן גם לפנות בוואטסאפ


[email protected]
02-9900235

"ורטיגו: מחול וסדנאות". מאת אסי חיים

מתוך מאמר "משתה הודי ומאפה קווקזי: טיול אוכל באזור קסום"

פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה הוא לא רק הזדמנות נהדרת לחוויה קולינרית ייחודית. המפגש עם האנשים הנפלאים של האזור, היוצרים את המטעמים האותנטיים והמאוד־טעימים האלו – מפיצות טאבון ועד לאוכל הודי – גם ממלא את הלב

לעדי שעל ונועה ורטהיים, אשתו ושותפתו לפרויקט ב־30 השנים האחרונות, תלויות מעל המיטה שלוש מילים: אמנות, חברה וסביבה. באנגלית זה נשמע יותר טוב, אבל גם בעברית די ברור שהאמנות פה היא רק חלק ממה שהם עושים. זה התחיל בדואט לפני הרבה שנים והיום זו אחת מלהקות המחול הגדולות בארץ. כשהלהקה גדלה הם החלו לחפש בית שבו יוכלו להתמקם ובחרו באמצע הדרך שבין ירושלים למרכז סוזן דלל: קיבוץ נתיב הל"ה. בתוך נוף פראי וירוק בשולי הקיבוץ הם קיבלו שני לולים נטושים והפכו אותם לקסם של מקום. סטודיואים לחזרות, חלל מדהים להופעות, חדרים קטנים למי שמחפש מקום להתאכסן ובו משתכנים בעיקר רקדנים ואמנים שמחפשים מקום לברוח אליו, ומבנה קסום שבו מתקיימות סדנאות. הכול נבנה ביד ומחומרים אקולוגיים והכל מתחבר לידי קסם אחד גדול.

עדי שעל בסטודיו ורטיגו
(צילום: אסי חיים)
"מגיעים לכאן כל מיני אנשים, רקדנים אבל לא רק. ויש כאן סדנאות, לא רק שלנו. לפעמים אנחנו מייצרים את התוכן, ולפעמים אלו אנשים שמגיעים לכאן כקבוצה, למשל לסדנת מיינדפולנס, ואז אנחנו רק האכסנייה", אומר שעל. בתקופת הפסטיבל ייערכו במקום סדנאות שונות כמו טאי צ'י, מחול והופעות סטנד־אפ. זה אמנם לא יקרה בפסטיבל, אך לאורך השנה יש כאן מדי פעם בימי שישי הופעות עם ארוחה וזו נשמעת חוויה מעניינת. שעל אומר ש"יש כאן פורמט מבוקש שנקרא 'פוד אנד ארט' שקורה בימי שישי בבוקר. אנשים מגיעים ואני מספר להם קצת על המקום, על הכפר ועל מה שקורה כאן, ואז נכנסים לחלל המרכזי להופעה של להקת ורטיגו, שאחריה יושבים לארוחה עם הרקדנים. יש לנו שפית, אורית, שדואגת שהארוחה לא נופלת ברמתה מההופעה. זה יוצר מפגש ושיחה וחוויה נהדרת ואנשים חוזרים הביתה לשבת שמחים וטובי לב, אחרי שראו את הזיעה של הרקדנים ואכלו איתם ביחד". כדאי להתעדכן באתר של הלהקה.
בזמן שאנחנו מדברים המכנסיים והנעליים מספיקים להתייבש ואני יכול להמשיך את היום הזה, שרק הולך ומשתפר. ארבע תחנות יש לי בדרך, ובכולן מחכים אנשים נהדרים ושולחנות מלאים כל טוב. 

""ורטיגו" מציגה: האור שבקצה המשבר".

בימים שבהם המושג "בית" הפך למשמעותי ביותר עבור כל ישראלי, שבה ומעלה להקת המחול העכשווי את היצירה "מאנא – כלי של אור", על במת האופרה הישראלית ב־19 במרץ. במקביל פותחת הלהקה את ביתה – חוות חוסן בכפר האמנות האקולוגי ורטיגו – לטיפול בחיילים שחוו טראומה

מוגש מטעם להקת ורטיגו
 
אירועי 7 באוקטובר תפסו את נועה ורטהיים, מייסדת להקת המחול "ורטיגו", בעיצומן של חזרות להעלאה המחודשת של יצירתה "מאנא – כלי של אור". העבודה האייקונית, שהועלתה לראשונה ב-2009, מייצגת את החיפוש אחר האור והתקווה גם ברגעים קשים. מושג הבית, הנטוע עמוק ביצירה, משול ל"מאנא" – בארמית כלי המאפשר את הגשמת הרוח, וקירות הבית האיתנים הופכים בה – כמו בחיים עצמם – להכרח קיומי.
הפרימיירה תוכננה לנובמבר, אלא שאז הגיע הטבח וטרף את הקלפים. באופן מדהים בנקודה זו המציאות והיצירה כמו התמזגו יחד, כשהמילה "בית" קיבלה משמעות עמוקה הרבה יותר עבור מאות אלפי מפונים, חיילים ואזרחים בטראומה ומדינה שלמה שנתונה בחרדה ובחוסר ודאות. שבוע של שיתוק הספיקו לוורטהיים, שמיד רתמה את רקדניה למיזמי התנדבות ועשייה, שאחד משיאיה הוא העלאתה של היצירה המיוחדת ב־19 במרץ באופרה הישראלית.

מאנא - כלי של אור

מאנא – כלי של אור
(צילום: אפרת מזור)
להקת המחול "ורטיגו" החלה את דרכה בשנת 1992 בירושלים וזכתה בפרסים יוקרתיים ובהכרה בארץ ובחו"ל. הלהקה, הפועלת בכפר האמנות האקולוגי שבקיבוץ נתיב הל"ה, מהווה מקום מפגש פיזי־אנושי לאומנים ולקהל, ולוקחת את הצופה בכל פעם מחדש למסע מפתיע, מאתגר ומרגש.
בחודשים האחרונים וכחלק אינטגרלי מיצירתה ומפעילותה החברתית־קהילתית של הלהקה, עסקו 10 רקדניה בניהול שגרה בזמן מלחמה. במסגרת זו קיימו פעילות הפגתית למפונים, סדנאות להורים וילדים, מעגלי ריפוי ועוד בכפר האומנות האקולוגי ובמרכז ז'ראר בכר, ואף יצאו לפגוש תלמידי מחול מאזורי העימות לשם פעילות תנועה, מתוך התפיסה שזו משחררת את הגוף והנפש ועוזרת להתמודד. במקביל התקיימו חזרות קדחתניות במרכז סוזן דלל לקראת ההעלאה של "מאנא", וכל זאת כששניים מהרקדנים מגויסים ללחימה.
זאת ועוד, להקת "ורטיגו" פתחה את ביתה לחיילים שחוו טראומה במהלך הצבא ובשל סיבה נפשית הפסיקו את שירותם, ומעניקה להם פעילות הפגתית ב"חוות חוסן" ייעודית, שהוקמה בשיתוף עם ארגון נכי צה"ל ואגף השיקום במשרד הביטחון. החווה מציעה להם טיפול המשלב גישות שונות, כשלצד טיפולים מתחום בריאות הנפש, SE ודיקור, הם מתנסים בתנועה ובעבודת אדמה. אלה מסייעים להם להתמודד עם החרדה, לפתח מודעות גופנית ורגשית ולחזור לחיים מלאים ומשמעותיים.

מאנא - כלי של אור

מאנא – כלי של אור
(צילום: אפרת מזור)
 
"הביחד הוא גם כשהכול בסדר"
"יש לי מנגנון חזק מאוד בהתמודדות עם בעיות. אני חיה שנים רבות חיי במה ומתח ומתורגלת, כי זה להיות כל הזמן בהשתנות, באנרגיה, להחזיק אומנים, לתקשר איתם, לייצר אומנות. כשיש בעיה, אני ישר נכנסת לאקשן ולמשימה", מסבירה ורטהיים. "בהיבט האישי, אני תמיד בפעולה ביחד עם הפרטנר שלי, עדי שעל. אנחנו חיים ועובדים יחד מעל 30 שנה, ובשיתוף עם אחיותיי הקמנו מרכז גדול בירושלים ואת הכפר האקולוגי שלנו.

ורטיגו כפר אמנות אקולוגי

ורטיגו כפר אמנות אקולוגי
(צילום: טאטי מורג)
ואומנם, בעוד ישראלים רבים היו נתונים בהלם וקיפאון מהאירועים הקשים, החלה הלהקה להתנדב בצפון ובדרום. "צלצל אליי מוזיקאי וביקש לפתוח חמ"ל מוזיקאים, שייצאו להפיג מתח במקומות שזה נדרש. אני נתתי את המקום, ובתוך שבוע החמ"ל טיפל ב-700 אומנים. עוד לפני שהבנו מה קורה, התנועה קרתה. הקשבנו למה שקורה לעם שלנו", היא מספרת ומבקשת להדגיש, כי "יש לנו עם מדהים, עם תרומה והתנדבות מטורפות. אין דבר כזה בכל העולם. החיוביות היא אחד הדברים המיוחדים ששמורים רק לעם שלנו, בו קורים כל כך הרבה דברים מרגשים. הרמנו פרויקטים מתוך הטרגדיות והתנדבנו כמו משוגעים, יצרנו מוצרים, החזרנו את כולם לעשייה למען המפונים, חזרנו גם לקהל שלנו איפה שרק היה אפשר והיינו בפעילות שיא".
ורטהיים פועלת מתוך תחושת שליחות ומזהה צורך לחולל שינוי מקיף גם בתחום החינוך: "משרד החינוך צריך להביא את הילדים להכיר את עצמם, להבין מי הם ולשם מה באו לעולם, באופן רחב וממעוף הציפור. אני מאמינה שילדים מגיל אפס צריכים חיבור לעצמם לפני הכול, להבין מה חשוב, כדי שהלב ייפתח ויתחבר לגוף; שנסתכל זה לזה בעיניים, נצא מהטכנולוגיה ונשתמש בה רק כשבאמת צריך. יכול להיות שמשברים גדולים גם מביאים מתנות גדולות, ואני מקווה שהמשבר הנוכחי יביא שינוי".

ורטיגו חוות חוסן

ורטיגו חוות חוסן
(צילום: אלעד דבי)
 
מה המסר שאת מבקשת להעביר בעשייתך הייחודית?
"המסר הוא במילה 'אחדותיות'. הטבע האנושי נוטה להתגייס באופן נקודתי. הבעיה היא שהביחד של האנוש הוא רגעי ומחובר רק לרגע ההישרדות, כי אין ברירה, ומיד אחרי כן אנחנו שוכחים. אני חוקרת גוף ונפש המון שנים, והעובדה שאנחנו שוכחים מהר נעוצה בטבע שלנו. אבל חשוב להבין, שהביחד הוא גם כשהכול בסדר. כדאי שנשמור יחד על מה שיש לנו ונהדהד את זה, כי אנחנו ממהרים לחזור איש איש לשגרה של עצמו. עלינו ללמוד להיות בתודעה גבוהה, כי שם אנחנו מפסיקים להיות בממד ההישרדותי ששולט בנו.
"אנחנו פיקסל קטן בשמיים גדולים, ובאופן מסוים גם לעם יש תפקיד. לא סתם השם שלנו הוא ישראל – ישר־אל. אנחנו בתוך המקום הזה, אנחנו מקבלים את הסינרגיה, והכול מסתנכרן, ואם לא – מגיע חורבן. עלינו להיות מאוחדים לא כסלוגן, אלא ממקום של מהות ועומק, מעבודה פנימית".
ולרגל יום האישה, מה המסר שאת מבקשת להעניק לנשים?
"אנחנו יכולות להביא משהו ייחודי, עם עומק, חמלה ואמפטיה ויותר חיבור פנימי לעצמנו. המתנה שהייתי רוצה לשלוח לכל הנשים היא שנתבונן לעומק ונחפש את הטוב שנשאר איתנו. חוץ מלהזין את הגוף הפיזי באופן המיטבי, לא לשכוח להתיידד עם האזור הפנימי של הנפש".

"מופע המחול "מאנא" מצליח לגעת ברגע בו קירות הבית רועדים". מאת אחינועם סלע

המופע "מאנא" של להקת המחול ורטיגו עלה לראשונה ב-2009, אך נדמה כאילו הוא נוצר בהשראת הימים בהם אנו מצויים. היצירה היפהפייה של נעה ורנה ורטהיים נעה בין היציב והבטוח לתחושת אובדן הדרך ושואלת שאלות על המושג בית ושייכות

"ומה מתקינים תחילה, האם את הכלי או את האור; האם השמש קודמת למלא אורה החסר של הלבנה, או שמא דווקא חסרון הלבנה יוצר לה כלי להשראה?" (ספר הזוהר)

בימים הראשונים אחרי הטבח האכזרי של השבעה באוקטובר והמלחמה שהגיעה בעקבותיו – עולם התרבות קפא במקום. קשה היה ליצור. אי אפשר היה לעלות לבמות. הדממה הייתה מוחלטת אל מול אירועים שהנפש לא עיכלה. בתקופה האחרונה עולם האמנות שב בהדרגה לעצמו ובודק כיצד אפשר להתייחס אל המציאות הקשה והסוערת של החודשים האחרונים באמצעים שהם לעיתים אבסטרקטיים.

יצירת המחול "מאנא" דווקא לא נוצרה בתקופה הזו, אבל בכל זאת מצליחה לגעת בנושאים הכי קמאיים של ביטחון וביתיות, צרכים קיומיים שנגזלו מרבים מאיתנו בחודשים הללו. "מאנא" עלתה לראשונה ב-2009. נעה ורטהיים, הכוראוגרפית של להקת המחול "ורטיגו", העתיקה אז את מקום מגוריה לקיבוץ נתיב הל"ה שבו הקימה יחד עם בני משפחתה את כפר האמנות האקולוגי ורטיגו.

ורטהיים מספרת כי באותם הימים המושג "בית", הן במישור הפרטי והן במישור האמנותי, עבר טלטלה עזה. דווקא אז היא חשה שהיא מהלכת בעולם כחסרת בית, בלתי נראית, זקוקה שמישהו יאיר אל תוכה, כמו אל קרבו של כלי ריק, רק כדי לחוש קיימת. כחלק מתהליך היצירה ההמשגה הזו הועתקה אל הבמה: ורטהיים חיפשה אחר קו או גבול התוחם בין הפנים לחוץ, בין היחיד לשלל מעגלי ההשתייכות שלו – תוך שהיא בוחנת אם הבית מהווה הגנה או חיץ.

מתוך המופע. צילום: אפרת מזור

השם של היצירה "מאנא" מבוסס על מונח קבלי שפירושו כלי של אור. "מאנא" הוא גם כלי אמנותו של האמן, אשר מתווך בין החכמה המופשטת של האמן, ההשראה וההארה, לבין המעשה הגשמי. זו לא הפעם הראשונה שורטהיים שואבת השראה מהמקורות ליצירות שלה, בין היתר העלתה יצירות עם שמות כמו: "פרדס" (בהשראה "ארבעה נכנסו לפרדס", הסיפור הידוע ממסכת חגיגה), "מקום", "רשימו", "אחת אחת ואחת" ועוד. כמעט בכל היצירות שלה קיים ממד טקסי ורפטטיבי שכמו מכניס את הצופה לחוויה שהיא בין המדיטטיבי לאקסטטי. במקרה של "מאנא" מדובר ביצירה בה דווקא השבירות של המקצבים – בין התרחשות של רקדנים רבים על הבמה, כמעין קהילה או להקה אשר נעה יחד, לבין רגעי סולו שקטים של רקדנית אחת או דואטים אינטימיים – היא שמצליחה לפרוט על נימי הרגש.

התפאורה של היצירה היא צורה של בית, כאשר הרקדנים נכנסים ויוצאים מהדלת כמעין רחם ממנו נולדים ושאליו שבים. על רקע זה המופע נע בין היציב, החי והפועם, לבין רגעים בהם נדמה שהעולם כולו תלוי על בלימה. כך, למשל, באחד הרגעים המרגשים ביותר ביצירה – במקור סולו של הרקדנית החד פעמית רנה ורטהיים ובגרסה העכשווית בביצוע הרקדנית שון אולס, המוכשרת לא פחות. בקטע, אולס מתנודדת על הבמה אנה ואנה על קצות אצבעותיה כשבלון שחור נישא מעל ראשה. היא כמעט מרחפת, נוגעת לא נוגעת בקרקע, תועה בין שמיים וארץ. רק החוט עם הבלון משאיר אותה זקופה, לא נותן לתנועה השברירית שלה לקרוס לתוך עצמה. השיטוט המתנדנד שלה על הבמה עם אותו בלון שחור ותמים לכאורה, הוא דימוי עוצמתי שמצליח לזקק תחושה שברירית אותה כולנו חווים מאז השבעה באוקטובר. מושג הבית הנוכח ביצירה לעומקו משול ל"מאנא", כלי המאפשר את הגשמת הרוח. קירות הבית האיתנים הופכים ביצירה – כמו בחיים עצמם – להכרח קיומי.

תודה על הרכישה 10.7.24

ורטיגו בכפר – מחול בליווי מוסיקה חיה

יום רביעי 10.7.24 ב-19:30

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

19:30 קבלת פנים

20:00 מופע

21:00 אורחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה מקרב לב

ערב התרמה | יום שני 27.1.25 ב-20:00

מרכז סוזן דלל

20:00 מופע

21:00 קבלת פנים

*הכרטיסים למופע יחכו לכם בעמדת ורטיגו בכניסה

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוסן בורטיגו – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 3.7.24

ורטיגו בכפר – מחול בליווי מוסיקה חיה

יום רביעי 3.7.24 ב-20:00

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

19:30 קבלת פנים

20:00 מופע

21:00 אורחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 12.7.24

ורטיגו בכפר – מחול בליווי מוסיקה חיה

יום שישי 12.7.24 ב-11:00

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

11:00 קבלת פנים

11:30 מופע

12:30 אורחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 11.7.24

ורטיגו בכפר – מחול בליווי מוסיקה חיה

יום חמישי 11.7.24 ב-20:00

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

19:30 קבלת פנים

20:00 מופע

21:00 ארוחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 5.7.24

ורטיגו בכפר – מחול. אוכל. מוסיקה חיה

יום שישי 5.7.24 ב-11:30

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

19:30 קבלת פנים

20:00 מופע

21:00 אורחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 4.7.24

ורטיגו בכפר – מחול בליווי מוסיקה חיה

יום חמישי 4.7.24 ב-20:00

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

19:30 קבלת פנים

20:00 מופע

21:00 אורחה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן

תודה על הרכישה 20.10.24 | 17:00

ורטיגו בכפר – מחול. אוכל. מוסיקה חיה

יום ראשון 20.10.24 ב-17:00

כפר אמנות האקולוגי ורטיגו – קיבוץ נתיב הל"ה

אולם ברונקה

*הקבלה מהווה כרטיס כניסה, הישיבה באולם ללא מקומות מסומנים

לשאלות 02-6244176

מצפים לראותך

 

בימים אלו, ורטיגו מגוייסת למען החיילים

היו שותפים לפרוייקט חוות חוסן – זה הזמן שלנו לתמוך בלוחמים הגיבורים שחוו טראומה

לפרטים ותרומה לחצו כאן